Moral och Fel...

Vad är din åsikt?

-------------------------------------------------------------

En chatt disskusion:

JoeZ säger:
Det är inte fel, det är bara ett annat sätt att göra det på, du vet ju inte om det här barnet växer upp och kanske räddar ditt liv, eller många liv, då var det inte så fel att hon ljög för att hon räddade egentligen tusentals människor eller hur?...
Sen är det bara det som hänt henne innan som gör att hon agerar så som hon gör...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
men om man ska köra på din teori så kan barnet hon föder upp även komma att bli en person utan fadersförebild som kan få problem i skolan och till slut bli ännu en arbetslös person här i stockholm som går på akassan och även gör sina rån lite då och då

JoeZ säger:
jepp... Men du vet ju inte eller hur?

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
okok, men vill bara säga att du inte riktigt kan förutså hur denna person kommer att va

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
precis, därför kan du inte säga att det hon gör inte är fel

JoeZ säger:
Därför kan vi inte veta om vi anser det är fel eller inte... Antagligen är det väldigt dumt, men ingenting är fel...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
för det är samma sak som att säga att göra abort på ett våltäktsbarn kan vara fel för han kan komma att rädda liv i framtiden

JoeZ säger:
Ja exakt... Men det är inte rätt att göra abort. Men det är inte fel heller...

JoeZ säger:
Men det är bara ett annat sätt att göra saker... Det är Moral du snackar om,
JoeZ säger:
Moral existerar inte...
JoeZ säger:
Det är bara något människan kommit på...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
men om vi skapat det så måste det ju existera

JoeZ säger:
Tänk om du träffar en alien som har levt på en annan planet än du och han anser det är rätt att mörda?
Har han rätt då?... Han har lika rätt som du som anser att det är fel?
Du har bara växt upp med artt det är fel att mörda... men han har växt upp med att det är rätt...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
utan moraler kan man slå ner en person för att man behöver mat för sina barn... funkar tyvär inte så

JoeZ säger:
Ja det existerar men det är inga regler... Det säger inte vad som är rätt eller fel...
Det är dumt att göra så som du säger, men är det fel?... Tänk dig in i personen som slår. Du har växt upp i en för jävlig familj, alkohliserad och narkotika beroende... Du lever på gatan och har barn, och eftersom du är man så ska du fixa fram det... Du ser en rik man gå med bröd och massor med pengar, han har råd att gå och köpa mer bröd, du ser han på väg till sin BMW... Ingen annan är i närheten, är det fel att slå ner en människa, skada en männika fysiskt för att rädda tre liv?

JoeZ säger:
Det är dumt, men inte fel... Reglerna och moralen säger det är fel, men är det fel egentligen? Man måste bara se det ur båda perspektiv eftersom alla har växt upp under olika förhållanden och miljöer 

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
jag tycker ändå att det är fel

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
jag menar stackars oss om alla personer som inte hade pengar skulle tänka som du

JoeZ säger:
Jaja, men hade du varit i den positionen så hade du inte tyckt det varit fel...

JoeZ säger:
Jag skulle ge personen brödet jag

JoeZ säger:
Så, det är väl inte så stackars om alla folk tänker som jag  ...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
jo, för personen hade ju inte gått fram och frågat efter brödet, han hade tagit det och nu detta hade varit ett enkelt alternativ till att få mat så hade han ju fortsatt med det och eftersom han skulle träffa på personer som ständigt skulle "ge" sitt bröd till honom så skulle han aldrig misslyckas

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
vem behöver arbeta om man kan leva på de andra?

JoeZ säger:
Men du lever ju hela tiden på andra eller hur?...
Vart hade du varit om dina lärare, dina föräldrar inte hade gett dig den läran, kärleken och kunskapen du har idag...  ... Du kommer ju leva bra tack vare dem... Vi lever hela tiden på andra 

JoeZ säger:
Utan "andra" så hade vi inte varit något alls...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
vi lever inte av dem, vi lever genom dem. Vi lever i symbios där alla tjänar av varandra helt enkelt

JoeZ säger:
Om alla hade tänkt som jag så hade vi levit i en järnålders nivå men vi hade delat på allt och all kärlek vi har...  ...
men då har du ju fel, personen som tar emot brödet lever inte av dem, dem lever tack vare dem eller hur 

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
nej, personen lever på brödet som den andra personen köpte för att mata sin egen familj, den andra personen får inte ut något av att den fattigare tar hans mat

JoeZ säger:
hehe... Det där var ju lögn.. han ger ju brödet av en anledning... Blir inte du glad av att rädda tre personers liv 

JoeZ säger:
Skulle jag bli i alla fall 

JoeZ säger:
Annars hade jag ju inte gett honom brödet från första början  ... Man gör allt av egen vinning...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
Men som jag sa innan, enligt dig så har personen rätt att ta den andras brödbit, tror du då att folk kommer att fråga om de får brödet eller ej om de nu har rätt att ta den? Nej, de kommer ju ta den med våld eller utan

JoeZ säger:
Nej det är ju det jag säger... Det är inte rätt att ta den andres bröd, men det är inte fel heller... Jag säger att det är dumt... Men även om personen hade blivit nerslagen och vaknat upp med en bula och lite smärta och utan bröd... Han hade tagit reda på vem det var och sen får reda på att han har gett mat till tre barn, skulle inte du bli glad då?...  En bula mot tre liv... det kan jag i alla fall leva med...

JoeZ säger:
men som sagt inget är rätt och inget är fel, saker är dumma och elaka. Och vissa saker är bra och kärleksfulla....

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
inte jag

JoeZ säger:
Så du skulle fortsätta att kränka ner den här personen även fast du vet att du räddat tre liv 

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
aja, vi tänker inte likadant och det kommer vi helt enkelt inte att göra

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
jo, han har ingen alls rätt att ta det som jag äger, folk ska förtjäna det dom har

JoeZ säger:
Okej, så barn i Afrika förtjänar inte våra pengar för det har dem inte gjort sig förtjänt av 

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
jag skulle aldrig skada en person för att få tag på något, sno ja, men skada nej

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
Men de snor inte dem, vi ger dem pengarna frivilligt... eller menar du att alla afrikanska barn ska komma och slå skiten ur oss och ta pengarna och vi ska sitta tillbakalutandes och le?

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
för det är iaf inte så det går till idag

JoeZ säger:
Men om du snor något, skadar amn inte personen också?... Man vet ju inte hur värdefullt den saken man snor är för den personen.... Det finns fler skador är fysksika...

JoeZ säger:
Nej det vet jag väl men du verkar vilja det ju 

JoeZ säger:
Att dem inte ska få våra pengar för dem förtjänar dem iunte.. Jag säger ju att jag ger hellre bort brödet...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
nej, det är det jag hela tiden argumenterat emot, men du säger ju ständigt att det inte skulle vara fel, eftersom han gör det för en god orsak enligt honom själv

JoeZ säger:
Men du har ju sagt att det är fel att skada, men sno kan vara rätt...  ... Det kan ju vara samma sak 

JoeZ säger:
men du skulle ju inte ge bort brödet heller för han har väl inte förtjänat det eller? 

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
skulle kunna ge bort det om han frågar... men alla gör inte det och som du säger, som jag åter upprepar, så är det ju inte fel att sno brödet från mig så de kommer ju att göra det. OCH DÅ anser jag att de inte har förtjänar brödet

JoeZ säger:
Får jag lov att publicera det här i min blogg...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
men allt som jag sagt m.m.?

JoeZ säger:
Ja... med moral etc...

Щ!ککӘ ₪ ミサエル säger:
heh, sure
--------------------------------------------
Igen, vad är din åsikt?

Kommentarer:
Postat av: Jenny

Lite irriterande samtal där det verkar vara svårt för den ena parten att se saken ur mer än en synvinkel. Men jag tycker JoeZ har ett mycket bra resonemang i frågan, anser om än inte lika så i alla fall mycket nära.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback