Bästa Filmer 2007...

När jag satt och funderade på denna lista så trodde jag att den skulle vara svår att sätta ihop, men ju mer jag tänkte på det så blev det bara lättare och här kommer de fem bästa filmerna 2007:

5. Rattatoullie
En riktigt bra animerad film från Pixar. Den är rolig, framför sitt budskap och är väldigt lekfull.
Hade ritkigt roligt på denna film och njöt nästan varenda sekund av den.

4. No Country For Old Men
Har egentligen inte släpps i Sverige än men är grymt bra, en mognare våldsfilm. Den är djup och subtil. Lite musik och små verktyg från skådespelarna gör att nästan varje klipp i denna film utmålar sig som en tavla. Lite rörelse om en lännmördare. Bra skådespelerier och ritkigt bra regi.

3. The King Of Kong - A Fistful of Quarters
En riktigt bra dokumentär komedi om en person som ska slå rekordet i Donkey Kong. Mycket insider info om tv-spels orginisationer och subtila politiska budskap. Helt enkelt en nöjes berg och dalbana som är omöjlig att njuta av vare sig man är intresserad av TV-spel eller inte. Många underbara scener med personer och hela familjer.

2. Zodiac
David Finchers nya film är inte lika bra som Seven eller Foght Club men slår ändå höjder och man är fullt engagerad i varje scen. I två och en halv timme sitter man som på nålar. En höjdare.

1. Atonement (Försoning)
Inte den bästa regin, manus eller skådepspelar prestationer. Men den håller och klarar alla tre galant, och inte nog med det så är fotot det vackraste jag sett på länge. En riktigt fin film med Kiera Knightley som är väl värd att se.
Jag själv är som många kanske vet en sucker för vackert foto. Allt i denna film fungerar perfekt. Ett måste ses.

------------------------------------------------

Nu måste jag också påpeka att jag inte sett filmer som Juno, Once, There Will Be Blood, Michael Clayton, Away From Her, The Diving Bell And The Butterfly, Rescue Dawn och I'm Not There som kankse också skulle kunna sättas på denna lista.

Såna filmer som skulle kunna gjort listan men inte gjorde det är:
The Bourne Ultimatum, en riktigt bra sista del i en trilogi av Greengrass. Inte lika stark som de andra två men står mycket bra på sina egna ben ändå. Fartfylld med tappa andan actionscener.
Grindhouse, och så speciellt Planet Terror som jag bara tycker om mer och mer. Rolig och småhärlig film med Rose McGowan med ett hagelgevärsben. Ett måste ses.

Guilty Pleasure var:
Tranformers, en stor film, smårolig och Bays bästa verk, även om folk inte skulle hålla med mig.
Fantastic Four: Rise Of The Silver Surfer, jag vet, jag vet. Men kan inte låta bli att njuta av Fantastic Fours TV-film kvalité.

Ett mycket bra filmår och hoppas på ett ännu bättre 2008...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback