Oscars Nomineringarna 2008...

Måste ju nämna något om oscars nomineringarna som släpptes idag.
Själv fann jag några överraskningar som jag inte hade förväntat mig men annars var det bra filmer som blev nominerade.

Best motion picture of the year
Atonement
Juno
Michael Clayton
No Country for Old Men
There Will Be Blood

Jag förväntade mig inte att Michael Clayton faktiskt skulle få så många nomineringar, hela 7 stycken och i de tyngre kategorierna också. Juno lär inte vinna, Oscar tycker inte om komedier så jättemycket. Tror inte på Atonement heller den öppnade dåligt i USA, har 7 nomineringar och ingen till Knightley eller McAvoy. Tror det blir starkast mellan No Country eller PT Andersons There Will Be Blood. Men ska se alla filmer och komma tillbaks.

Performance by an actor in a leading role
George Clooney - Michael Clayton
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood
Johnny Depp - Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street
Tommy Lee Jones - In the Valley of Elah
Viggo Mortensen - Eastern Promises


Ingen nominering för No Country, Tommy Lee fick istället för sin roll i Haggis Valley vilket var lite överraskande. Satsar nästan allt jag har på Day-Lewis, om inte Clooney får något tröstpris. Eller något dolt samlingpris för Tommy Lee.

Performance by an actor in a supporting role
Casey Affleck - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Javier Bardem - No Country for Old Men
Philip Seymour Hoffman - Charlie Wilsons War
Hal Holbrook - Into the Wild
Tom Wilkinson - Michael Clayton

Javier, och jag undrar om någon annan har någon chans. Antingen tror jag så högt om No Country eller så har jag rätt. Javier har det varit snack om länge så. Även om det tisslas om Affleck så tror jag inte det.

Performance by an actress in a leading role
Cate Blanchett - Elizabeth: The Golden Age
Julie Christie - Away from Her
Marion Cotillard - La Vie en Rose
Laura Linney - The Savages
Ellen Page - Juno

Julie Christie trot jag högst på. Cate fick två nomineringar. Ellen är för ung och för komedi. Linney är dock inte helt struken och Marion kan ta hem den också.

Performance by an actress in a supporting role
Cate Blanchett - Im Not There
Ruby Dee - American Gangster
Saoirse Ronan - Atonement
Amy Ryan - Gone Baby Gone
Tilda Swinton - Michael Clayton

Hade gärna sett Blanchett fått den här och det är henne jag för tillfället trot högst på. Också en ketegori jag kan återkomma till.

Best animated feature film of the year
Persepolis - Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud
Ratatouille - Brad Bird
Surfs Up - Ash Brannon, Chris Buck

Ratatouille tar hem den, den blev den enda av de tre att vara nominerade i annan kategori. Simpsons The Movie blev utan, synd.
-----------------------------------------
Tar en liten snabb summering av de andra väsentliga kategorierna. lite snabbt.
Alla nomineringarna går att hitta på oscars.com.

Foto tror jag får Diving Bell And The Butterfly eller Atonement. Kan finnas chans för No Country också.
Vinner inte Anderson bästa film för There Will Be Blood så vinner Cohen. Vinner Cohen för bästa film så vinner Anderson bästa regi.
Moore nominerad igen för Sicko (vilken jag tyckte om), ingen nominering för King Of Kong (man kunde ju hoppas).
Bourne Ultimatum är nominerad i tre kategorier vilket den förtjänar och jag hoppas den vinner för ljudet. Klippningen var riktigt bra i den filmen men tror inte den har någon chans emot de andra som är i samma kategori.
Tekninskt sett så är det 60% chans att Enchanted vinner för bästa orginalsång då den är nominerad tre gånger i den kategorin.
Orginal Manus går till Juno och Manus baserat på annan förlaga går till No Country (vilket också kan göra att de förlorar bästa film).
Överraskningar är att Norbit ens är med i dessa sammanhang och att Juno fick för bästa regissör, vilket kanske ökar Junos chans.

Återkommer när det börjar dra ihop sig och ger mina tippningar i alla kategorier.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback