Min topp 100 filmer, 51-103...

Denna idé har funnits i mitt huvud i kanske två - tre år, nu har jag äntligen sammanställt en lista.
Denna lista är inte absolut och kommer att ändra på sig under tidens gång men listan håller just nu och om kanske tre år till så gör jag listan igen. Vi får se.

Anledningen till att denna lista inte kommit till tidigare är för att jag, som filmentusiast, inte känt mig mogen att sammanställa en lista förrens nu. Visst önskar jag att jag kunde se om gudfadern och sätta den högre, och kanske se en film som Solaris innan listan formades, men det kommer alltid finnas filmer att se och listan kommer vara i ständig rörelse.

Min första tanke var att göra en topp 50 lista, men urvalet blev stort och filmerna blev fler och fler så listan blev några filmer över 100. I alla fall här kommer plats 51-103.
--------------------------------------------------------------
51.   Midnight Cowboy
52.   Exorcisten
53.   The General
54.   Psycho
55.   Taxi Driver
56.   Metropolis
57.   Gentlemens Agreement
58.   Seven
59.   West Side Story
60.   All The Kings Men
61.   Doctor Zjivago
62.   When Harry Met Sally
63.   Dazed And Confused
64.   Titanic
65.   Der Letzte Mann
66.   Twleve Monkeys
67.   Harold And Maude
68.   Fargo
69.   Pulp Fiction
70.   Umberto D.
71.   Silence Of The Lambs
72.   Wizard From Oz
73.   The Abyss
74.   My Fair Lady
75.   No Country For Old Men
76.   Ratatouille
77.   Offret
78.   Barton Fink
79.   Spellbound
80.   Cube
81.   Kabhi Alvida Naa Kehna
82.   Meet Me In St. Louis
83.   Safety Last
84.   Aladdin
85.   Lion King
86.   Clerks
87.   There Will Be Blood
88.   Videodrome
89.   Atonment
90.   Millers Crossing
91.   The Game
92.   Before Sunrise/Before Sunset
93.   Ghost In The Shell
94.   Waking Life
95.   Truman Show
96.   Will Hunting
97.   Being There (Welcome Mr. Chance)
98.   Battle Royale
99.   Pleasantville
100.   Wonderful Days
101.   Fight Club
102.   Zodiac
103.   Cykeltjuven
------------------------------------------------------------
Intressant att notera är att No Country For Old Men ligger högre än Både Atonement, Rattatoullie och There Will Be Blood. Filmer som placerades högre på min topp 2007 än No Country. Detta är ett bevis på att listan rör sig och att jag vill välja filmer som kommer hålla längre för mig och filmer jag kommer vilja se om mer om kanske 10 år än filmer som jag blir kort förälskade i.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback